Asteria's Magisch Kleurenpalet

zondag 17 juli 2022

In Geuren en Kleuren: Lavendel

 Als ik aan Lavendel denk zie ik de golvende lavendelvelden in de Franse Provence, die van juni tot augustus volop bloeien, levendig voor mij. Ik droom weg in de geur en in gedachte zweef ik er boven en zie een zweem van het mengsel blauw, paars, violet.

Het is o.a. de kleur van de droomwereld, meditatie, fantasie en inspiratie. Ook hoort deze kleur bij de innerlijke leiding uit een spirituele wereld.

Lavendel staat bekend om zijn kalmerende werking en is al eeuwen gebruikt voor ontspanning en als hulpmiddel om te slapen.
Lavendel is een van de meest gebruikte geuren in Feng Shui, omdat het bekend is dat een goede gezondheid en geluk bevorderd. Ook werkt deze geur prachtig in een ruimte, die is ontworpen voor ontspanning.
Een slaapkamer, een meditatieruimte, spa-achtige badkamer of kantoor zijn kamers waar u deze geur kunt gebruiken. De slaapkamer is een ideale locatie voor het gebruik van lavendel om te ontspannen en je gedachten te verzamelen.
De eenvoudigste manier om lavendelgeur te gebruiken voor ontspanning of meditatie is een geurkaars in een zacht verlichte kamer te branden.

Ook in Feng Shui, kan kleur een belangrijke rol spelen. Bijvoorbeeld, een bleke paarse kleur niet alleen ontspant en kalmeert, maar kan ook het verbeteren van je algehele geestelijke gezondheid en het bevorderen van lichamelijk welzijn.
Mijn slaapkamer is heeft de kleur lavendel. Ik besprenkel mijn pas gewassen lakens met eau de Lavande, die vrienden voor mij uit Frankrijk meenemen. Dit geeft mij niet alleen de rust om te mediteren, maar heeft mij enorm geholpen bij de hoofdpijnen waarmee ik regelmatig werd geplaagd.

Er zijn een paar Feng Shui regels: wees je bewust dat je altijd verse bloemen moet gebruiken. Vermijd het gebruik van gedroogde bloemen. 
Plaats nooit bloemen of planten in een slaapkamer. Gebruik alleen de geur.
Je kunt een plant of desgewenst verse lavendel bosjes gebruiken in een kantoor aan huis waar de energieke yang energieën gunstig zou zijn. Deze energie kan je helpen om na te denken en helderder en efficiënter te werken. Zorg ervoor dat u de bloemen op tijd weggooit zodra ze "op" beginnen te raken. Houd het bloemwater schoon om zo stagnerende Chi voorkomen.