Asteria's Magisch Kleurenpalet

dinsdag 12 juli 2022

De kledingstijl van de Heks

Heks zijn zit binnen in je en niet aan de buitenkant. Draag de kleuren energieën bewust. Zo ook accessoires en zet hiermee je magisch doel in. Heks is zijn en dat mag je uitstralen.

Gelukkig niet allemaal, maar sommige heksen en druidessen voelen zich op hun gemak ik wijde en vormeloze gewaden. Gothics in duister gothische stijl met hoepeljurken en dorpsheksen in een bruine onopvallende kleding. Zelf heb ik wel rituele kleding, maar ik draag toch echt wat er bij me past en vooral in mijn juiste kleuren. De film heeft vooral een stempel op de outfit van de heks tegenwoordig gedrukt.
Marie Lodie schreef er een stukje over en automatisch vertaald uit het engels. Om meer te leren klik op de linkjes.

De complete geschiedenis van kleding gedragen door heksen.

Door de geschiedenis heen heeft de afbeelding van de heks vele vormen aangenomen, maar het archetype is altijd een vrouw in het zwart geweest, ofwel met een puntige hoed en rondvliegend op een bezem, ofwel de moderne tegenhanger van visnetten, zwarte lippenstift, en lichaamspiercings. Maar elke echte praktiserende heks zal je vertellen dat de mode van heksen niet noodzakelijkerwijs altijd zwart is , en dat heksen ook niet teveel van hun energie in hun garderobe steken. De magie komt tenslotte niet van de kleding (hoewel iedereen, heks of niet, weet hoe krachtig een goede outfit kan zijn).

Toch kun je de eeuwige populariteit van de heks en haar esthetiek niet ontkennen. Volgens Google zijn heksen momenteel het op één na meest gezochte Halloween-kostuum in het land (direct na de clown uit It ). Maar waar komt de stereotiepe heksenstijl precies vandaan?


De oorsprong van de heks met de puntige hoed is discutabel. Sommigen zullen zeggen dat het geïnspireerd is door de 
kegelvormige hennins die vrouwen van adel tijdens de middeleeuwen droegen, terwijl anderen zullen wijzen op de beschrijving van de duivel door de Salem Witch Trials als een lange, donkere man met een 'hooggekroonde hoed '. Een interessante theorie wijst op de 'heksen van Subeshi', een trio vrouwelijke mummies uit de 4e of 3e eeuw v.Chr. ontdekt in het Tarim-bekken in China, die extreem hoge, puntige hoeden van zwart vilt droegen. Er is ook Moeder Shipton, een 16e-eeuwse Engelse profetes die naar verluidt een hele reeks voorspellingen had gedaan die uitkwamen, waaronder de Spaanse Armada en, vreemd genoeg, de komst van internet. Ze werd ook afgebeeld met een lange, kegelvormige hoed.

Echte heksen zouden echter kunnen zeggen dat niets van dit alles in de buurt komt van juistheid. Zoals Doreen Valiente, een van de oprichters van Modern Wicca, schreef in het boek Witchcraft for Tomorrow uit 1978 , "wordt algemeen aangenomen dat de traditionele kleding van heksen naaktheid is." In feite hebben we deze in de lucht geklede tovenares-afbeelding gezien in films zoals The Witch uit 2015 , wanneer de hoofdpersoon besluit om "heerlijk te leven" en naakt rond een vreugdevuur danst met haar nieuwe coven.

Of het nu gaat om naaktheid, puntige hoeden of kleding voor gothic-meisjes, de moderne popcultuur heeft ons de meeste variatie gegeven op het gebied van heksenbeelden. Terwijl velen van ons voor het eerst kennismaakten met het concept van de puntige hoed-dragende heks met groene huid als kleine kinderen die naar de Wizard of Oz keken , hebben heksen in films en tv sindsdien vele incarnaties aangenomen.

Er zijn de kleurrijke renaissancejurken gedragen door de Sanderson-zussen in Hocus Pocus , Samantha Stephens' elegante huisvrouwenkleding uit de jaren 60 in Bewitched (maar laten we niet de fantastische kaftans vergeten die haar moeder, Endora , droeg), en de ongedwongen jaren '90-stijl van Practical Magic 's Owens-zussen, gespeeld door Sandra Bullock en Nicole Kidman.

Meer recentelijk plaatst American Horror Story: Coven and Apocalypse zijn heksen in klassieke zwarte, maar toch stijlvol moderne outfits, terwijl The Love Witch uit 2016 een heks portretteerde met een voorliefde voor een esthetiek uit de jaren '60. En Chilling Adventures of Sabrina gaf het hoofdpersonage een bijgewerkte, heksenachtige draai aan Gossip Girl -achtige stijl, compleet met haarbanden als haaraccessoires.

Dan is er natuurlijk The Craft , dat misschien wel een van de meest invloedrijke films met een heksenthema is. De vier hoofdpersonages, Nancy (Fairuza Balk), Sarah (Robin Tunney), Bonnie (Neve Campbell) en Rochelle (Rachel True), hebben hun privéschooluniformen opgeleukt met zwarte vinyljacks, visnetten en puntige hondenhalsbanden - het soort van een heksachtige, stoute meisjeslook die gemakkelijk te kopiëren en moeilijk te weerstaan ​​is.

Deborah Everton , de kostuumontwerper van de film, moest verschillende factoren in overweging nemen bij het maken van de kostuums: ze moest ze afschilderen als heksen, een toegankelijke tienerstijl overbrengen, rekening houden met de beperkingen van hun schooluniformen en de boog van elk personage op de voorgrond houden, allemaal tegelijkertijd. “Mijn taak als kostuumontwerper is om het verhaal van elk personage te vertellen door middel van wat ze dragen. Niet zozeer het verhaal van hekserij vertellen, maar voor elk personage om visueel uit te beelden wat er in hen omgaat”, vertelt Everton aan Bustle.


Ze baseerde het uiterlijk van de meisjes losjes op de vier aardse elementen - aarde, lucht, vuur en water, die als heilig worden beschouwd voor 
Wiccans en die vaak worden aangeroepen in rituelen. "Ik deed wat rudimentair onderzoek naar hekserij, wat me leidde naar de elementen en de kleuren die werden gebruikt om verschillende dingen op te roepen", zegt Everton. “Nancy was vuur, ze gebruikte vernietiging om te herbouwen, en Sarah was het luchtelement omdat vuur niet echt kan ontbranden zonder lucht. Dus als ze in de groep wordt geïntroduceerd, gaat het echt van de grond.” Everton concentreerde zich op dat concept, "bracht alles een paar tandjes hoger" en maakte het samenhangend met de meisjes en hun schooluniformen.

Vraag het aan een heks die magie heeft ontdekt dankzij de film of in ieder geval gedurende de tijd ervan, en je zult meer dan waarschijnlijk horen dat ze erdoor werden beïnvloed - inclusief ikzelf. "Iedereen wilde Nancy zijn", lacht Everton. Zelfs 23 jaar later zou die verklaring heel goed waar kunnen zijn. Als je de 3,4 miljoen #witchesofinstagram-hashtags doorzoekt, kom je al snel de kleermakersinvloed van Nancy Downs tegen. Moderetailer Dolls Kill, bekend om zijn edgy mode voor Gen Z en millennial-age punks, gothics en clubkids, omarmt de heksenesthetiek al jaren en heeft zelfs een collectie geïnspireerd op The Craft . Zoals blijkt uit de vinylbroeken, visnettopjes en jarretelrokken, is de invloed van Everton duidelijk (hoewel ze zegt dat ze niet betrokken was bij de samenwerking).

Heksen uit het echte leven zullen toegeven dat ze zijn beïnvloed door degenen die in de popcultuur worden geportretteerd. Pam Grossman, presentator van The Witch Wave - podcast en auteur van Waking the Witch: Reflections on Women, Magic, and Power , zegt dat heksenvrouwen in de muziek, zoals Tori Amos, Kate Bush en Stevie Nicks , een impact hebben gehad op haar eigen persoonlijke stijl , maar dat geldt ook voor occulte visuele kunstenaars zoals Remedios Varo, Vali Myers en Marjorie Cameron. "Ik voel me aangetrokken tot buitenaardse, ongewone esthetiek, en al deze kunstenaars hebben heel goed de notie belichaamd dat kunst magie is en versiering betovering", vertelt Grossman aan Bustle.

Gabriela Herstik, auteur van Inner Witch: A Modern Guide to the Ancient Craft , zegt dat Morticia Addams haar meest invloedrijke stijlicoon was. "Ze belichaamde de duisternis en glamour die ik altijd associeerde met hekserij", zegt Herstik, eraan toevoegend dat AHS: Coven ook een impact had op haar garderobe. “Ik ben nooit super trendgericht geweest; Ik neem altijd wat ik leuk vind en verwerk het in mijn eigen stijl”, zegt ze. "Toen Coven uitkwam, was er een hausse in de heksenjurken met klokmouwen en zwart-op-zwarte jurken die ik al leuk vond, dus dat beïnvloedde mijn stijl omdat ze gemakkelijker toegankelijk waren."

Maar afgezien van de aantrekkingskracht van een kleermaker, kleden sommige heksen zich op een manier die verband houdt met hun overtuigingen of magische werk, zoals het legendarische heksenicoon Laurie Cabot , bekend als Salem's officiële heks, wiens kleding - die in overeenstemming is met traditionele zwarte heksenkleding - is specifiek onderdeel van haar praktijk. "Ik had mijn godin gezworen dat ik de zwarte gewaden zou dragen en ze nooit uit zou doen", vertelde ze ooit aan Boston.com over de publieke reactie op haar blik toen ze voor het eerst naar Salem kwam in 1971. "Natuurlijk was ik erg naïef. Ik had niet gedacht dat het voor mensen schokkend zou zijn om geportretteerd te worden in zwarte gewaden."

Ook Herstik en Grossman volgen dit. "Ik ben bewust bezig met de sieraden die ik draag, en laad vaak speciale stukken op mijn altaar voordat ik ze op doe", zegt Grossman. "Hoewel er veel goden zijn waarmee ik een connectie voel, is Artemis, de Griekse godin van de maan en de wildernis, iemand die ik actief vereer, en daarom draag ik vaak manen, pijlen en herten om haar te eren. Ik heb sinds mijn tienerjaren ook een loper in een of andere vorm gedragen, en dat symbool is gekoppeld aan Hecate, de Griekse godin van de hekserij.” Ze voegt eraan toe: "Sieraden kunnen decoratief, talismanisch en devotioneel zijn, en in mijn geval is het meestal alle drie tegelijk."

Herstik zegt dat het zilveren jasje dat ze vaak draagt, fungeert als een "beschermende spiegel" of schild. "Ik heb ook kettingen en sieraden die ik heb opgedragen en tot talismannen heb gemaakt, en een mantel die ik droeg om de bruiloft van mijn vriend te officiëren, die ze me gaf om te gebruiken bij rituelen en ceremonies", zegt ze. Herstik gebruikt haar make-uproutine ook als een vorm van spreuken. “Lippenstift opdoen verschuift mijn energie en als een Weegschaal die opkomt en een toegewijde van Venus; glamour maakt natuurlijk deel uit van mijn vak, ongeacht wat ik draag', zegt ze. "Ik heb ook lingerie die ik ritueel zal dragen, naast mezelf versieren met parfums, oliën en lotions."

Voor zover Heks en kledingstijl. Volgende keer zal ik nog verder op kleur ingaan.